Trumpova carina 25%na europske automobile!
Tekst:Josip
Josef Mayer
Donald Trump, sada već tradicionalno, ponovo prijeti Europi uvođenjem carine od 25% na uvoz automobila. Ako se ovo ostvari, to će biti snažan udarac europskoj auto-industriji, osobito njemačkim proizvođačima koji izvoze velike količine vozila na američko tržište.
Ali iza
ove prijetnje krije se i šira ekonomska strategija. Naime, umjesto da samo
skuplje prodaju svoje automobile Amerikancima, europske kompanije bi se mogle
odlučiti na preseljenje proizvodnje u SAD kako bi izbjegle carinu. To bi
značilo nova radna mjesta u Americi i jačanje njihove industrijske baze – što
je upravo ono što Trump želi.
Što
preostaje Europi?
1. Povećati unutarnju potražnju – Europa mora
raditi na jačanju svog unutarnjeg tržišta kako bi smanjila ovisnost o izvozu u
SAD. To uključuje porezna rasterećenja, poticaje za kupnju električnih vozila i
bolju infrastrukturu za nove tehnologije.
2. Okrenuti se drugim tržištima – Kinesko i
indijsko tržište sve su važniji igrači u globalnoj ekonomiji. Europske
kompanije bi mogle pojačati suradnju s ovim državama i tražiti nove strateške
partnere.
3. Smanjiti birokraciju i olakšati poslovanje –
EU se često guši u vlastitim regulativama koje usporavaju industrijski rast.
Ako želi zadržati svoju proizvodnju, morat će prilagoditi zakonodavni okvir
kako bi kompanije imale veću fleksibilnost.
4. Razviti europsku industrijsku politiku – Dok
Amerika privlači investicije agresivnim subvencijama i carinama, Europa nema
jasnu strategiju zaštite svoje proizvodnje. Potrebno je jačati
zajedničke fondove i projekte za razvoj auto-industrije unutar EU.
Trumpova
carina nije samo ekonomski, već i geopolitički potez. Ona testira sposobnost
Europe da se nosi s izazovima globalne trgovine. Ako EU ne pronađe odgovor,
mogao bi uslijediti egzodus industrije – ne samo automobilske, već i drugih
sektora.
Što
mislite, može li Europa preživjeti ovaj udarac ili je na putu deindustrijalizacije?
Donald Trump, poznat po agresivnoj trgovinskoj politici, najavljuje novi val carina – ne samo na europske automobile (25%), već i na ostatak izvozne robe iz cijelog svijeta. Ovisno o zemljama i njihovom odgovoru na američke poteze, carine bi mogle doseći 35%, a za one koji su uzvratili sličnim mjerama, čak i preko 45%!
Ovo je
otvoreni ekonomski rat, gdje Amerika pokušava natjerati globalne kompanije da
se presele na njen teritorij kako bi izbjegle visoke carinske namete. No, kakve
će biti posljedice?
Što ovo
znači za Europu i svijet?
1. Europski izvoz u problemima – Europa je jedan
od najvećih svjetskih izvoznika, a povećane carine na američkom tržištu mogle
bi pogoditi ne samo automobilsku industriju, već i farmaceutsku, prehrambenu,
modnu i tehnološku industriju.
2. Lančana reakcija globalne trgovine – Ako EU,
Kina i druge države uzvrate protumjerama, svijet bi mogao ući u ozbiljan
trgovinski rat. To bi značilo veće cijene proizvoda, pad proizvodnje i rast
nezaposlenosti.
3. Preusmjeravanje trgovinskih tokova – Europske
i azijske kompanije mogle bi se okrenuti novim tržištima, poput Južne Amerike,
Afrike ili međusobne suradnje unutar Azije i Europe. No, to nije brzo rješenje
– Američko tržište je preveliko da bi ga se lako nadomjestilo.
4. Pritisak na EU da odgovori – Hoće li
Bruxelles popustiti i pokušati postići trgovinski sporazum s Washingtonom ili
će krenuti s protumjerama? Odluka nije laka – previše tvrda politika mogla bi
dodatno pogoršati situaciju, dok bi popuštanje značilo slabost pred američkim
pritiskom.
5. Prisilna relokacija industrije – Povećane
carine prisilile bi mnoge europske i azijske kompanije da presele proizvodnju u
SAD kako bi izbjegle namete. To znači gubitak radnih mjesta i industrijske baze
u matičnim zemljama.
Je li svijet na rubu novog ekonomskog poretka?
Zato udružimo se u udrugu Marschall plan uz dijasporu i za Europu čim prije tim bolje pitanje je vrlo izazovno radi se o daljnjim ljudskim životoma nas i naših mladih idućih naraštaja.
Hoće li EU i ostale države popustiti ili će se
suprotstaviti? Može li Europa opstati u ovom novom ekonomskom poretku?
Podijelite svoje mišljenje!
Kommentare
Kommentar veröffentlichen