POKRENIMO
REČICU I LUKU POKUPSKU!
Tekst I foto:Josip
Josef Mayer
Rečica je naselje 11 kilometara istočno od Karlovca na rijeci Kupi. Do nje se može doći autoputom Zagreb – Rijeka odmah nakon naplatnih kućica, cestom koja vodi od Karlovca tokom rijeke Kupe preko Jamničke Kiselice u Zagreb. U dokumentima se Rečica spominje još u 15. stoljeću, a u prošlosti je bila uglavnom u posjedu grofa Draškovića.
Kupa je na
tom dijelu svoga toka široka i pitoma, plovna i korisna rijeka. Dio ovog
naselja je po njoj i dobio ime „Pokupska Luka“, jer je to uistinu bilo pravo
pristajalište. Za niska vodostaja Kupe ovdje se istovarivala roba, ponajprije
žito, koje se onda konjskom zapregom prevozilo u Karlovac. Zahvaljujući toj
okolnosti mnogi su nekadašnji žitelji Rečice tu nalazili skromne, pretežno
dodate zarade. Ovo je kraj u kojem se oduvijek živjelo ponajprije od plodova
zemlje. Poljoprivreda je danas dominantna gospodarska grana usprkos svekolikom
općem društvenom razvitku na širem planu. Mnogo stanovnika ovoga kraja sigurni
kruh je potražilo u Karlovcu kamo se godinama putuje na posao, seljaci putuju
radi prodaje peradi, stoke i raznih poljoprivrednih proizvoda, no život se još
uvijek provodi u Rečici.
Odavde se nije putovalo samo u općinsko središte. Putovalo se brojno i mnogo dalje. Rečičani su početkom šezdesetih godina, dakle u vrijeme prvih snažnijih migracija prema Zapadu naveliko počeli naseljavati zemlje razvijenih industrijskih potencijala, među kojima osobito zapadnu Njemačku. Gotovo da i nije bilo kuće koja nije imala jednoga člana obitelji na privremenom radu izvan tog kraja. „Među prvima koji su potražili siguran kruh u njemačkim radnim pogonima bio je i moj tata. Uputio se u svijet trbuhom za kruhom još 1962.,“ priča danas Jelica Gregor, rođena Kralj, udata za Gregora Tomića. Ovaj vitalni bračni par mogao bi svakom putniku namjerniku u Rečicu biti uz ugodno druženje autentičan i bogat izvor informacija. Posebno, primjerice kod razvoja sve učestalijeg seoskoga turizma.
O današnjoj Rečici svjedoči i njihova razglednica mjesta koje danas, od nekada mnogo brojnijih stanovnika, broji tek njih 1670. Rečica ima osnovnu školu, trgovinu i crkvu posvećenu Svetome Ivanu Krstitelju. Kulturni rad u Rečici odvija se u KUD-u „Rečica“. Uz to, u mjestu su aktivni nogometni klub “Mladost”, dobrovoljna vatrogasna društva “Rečica-Matica”, “Rečica Kolodvor” i “Donja Rečica” te lovačko društvo “Rečica”. Rečica je također središte župe sv. Ivana Krstitelja, kojoj još pripadaju i sela Luka Pokupska, Zamršje i Karasi. Navedena sela i administrativno pripadaju Mjesnom odboru Rečica te društvenoj zajednici Rečice.
U Rečici je
otvoren Interpretacijsko – turistički centar Korablja i to zahvaljujući
rečičkim aktivistima okupljenim u Društvu Zvono uz Kupu, Školskoj zadruzi
Ivančice, Dječjem forumu Korabljica, KUD-om Rečica i drugim lokalnim udrugama i
podupirateljima.
U ITC-u
Korablja možete saznati zanimljive priče o žitnim lađama i burlacima, o životu
u pokupskim kućama i načinima gradnje, upoznati vrijednu rečičku glazbenu i
plesnu baštinu te naučiti više o tome kako je grof Janko Drašković upravo ovdje
stvarao hrvatsku povijest.
Centar nudi i izložbu originalnih artefakata vezanih uz Kupu i rečički kraj, kao i zanimljive suvenire i rukotvorine (fosilni hrast, predmete s motivom “Rečičke ruže, umjetničke fotografije i slike). Posjet uključuje i obilazak Etno galerije Žunac, Župne crkve sv. Ivana Krstitelja iz 18. stoljeća, kapele Svetog Florijana, pokupskih kuća “Haluga” i “Bakin dom” te drvenog mlina obitelji Penić.
Individualni
i organizirani dolasci uz stručno vodstvo mogući su svaki dan, uz prethodnu
najavu na broj telefona 713 157 ili mobitela 098 583 431 (Nikolina Belančić
Arki).
Taj podatak
inspirirao je vrlo ugledno domaće Kulturno umjetničko društvo Rečica na
folklornu izvedbu „Ivanjskih krijesova“, naslonjenu na autentične domaće
običaje, paljenje krijesova i preskakanje preko njih na dan sv. Ivana,
zaštitnika domaće crkve. Upravo sa tom izvedbom ova i izvan domaćih okvira
poznata folklorna grupa nastupila je na televiziji Sarajevo i polučila zapažen
uspjeh. Folklornu baštinu svoga kraja ovo je društvo predstavilo u Austriji,
Njemačkoj i Italiji i ostalim susjednim zemljama.
Jelica i
Tomica Gregor bili su stalni članovi te grupe, naslijedile su ih njihove kćeri.
Tomica predstavlja za sve ljude Rečice i široke okolice čovjeka koji je s njima
dijelio kao dugogodišnji glazbenik mnoge radosne društvene trenutke. Uz ovaj
bračni par vezana je još jedna nesvakidašnja zanimljivost. Nekada su se
održavala vjenčanja parova iz mnogih zemalja svijeta na jednome mjestu. Svaku
je zemlju predstavljao po jedan par. Takova prigoda upriličena i održana 1973.
godine u Ljubljani, a Hrvatsku je predstavljao upravo ovaj par iz Rečice.
Rečica je na taj način zaslugom mojih dragih rođaka obišla svijet na ponos i
zadovoljstvo njezinih žitelja, a osobito nas rodbine. Glazba i ples duboko su
utkani u život ovih ljudi otkada se zna za ovaj kraj. Tamburaši i plesni sastav
svih uzrasta vrlo su aktivni. Tamburaški sastav osvojio je zlatnu medalju u
Iloku, dječji sastav prvu nagradu u Šibeniku, a ženski tamburaški sastav
„Ivančice“ stalno je javno prisutan.
Od znamenitosti ovoga kraja ističe se kurija grofa Draškovića, nekadašnja stara osnovna škola poslije drugog svjetskoga rata, danas prilično zapuštena, a u domovinskom ratu djelomično oštećena. Njezina obnova je san mnogih ovdašnjih stanovnika, ali teške ekonomske prilike ometaju bilo kakva konkretna rješenja. Možda bi to jednoga dana mogla postati tema upravo za nas, iseljenike iz ovoga kraja.
REČICA I
NJEZINA BAŠTINA, KULTURNE I PRIRODNE LJEPOTE
Za zaštitu
takvog kulturnog spomenika, zahvaljujući lijepom prirodnom okolišu, šumama,
oranicama, poljima i blizini rijeke Kupe, ovdje bi se moglo naći niz ideja o
nekom turističkom probitku za ovaj kraj. U svakom slučaju, kurija grafa
Draškovića svjedoči o jednom i za gospodu privlačnom kraju, koji bi obnovom
zapuštene baštine zacijelo postao ponovo zanimljiv i za one koji nisu rođeni u
njemu. Vjerujem, da bi jedna zajednička inicijativa mogla dati plodove za ovaj
plan. Za takvu obnovu inspiracija bi mogla biti „ Galerija Žunac“.
Galerija je
tako lijep primjer kako se entuzijazmom, i kada nema obilje sredstva, može
čuvati starina i svjedočanstvo o životu ljudi ovoga kraja. Jedan izuzetan
angažman Josipa Žunca bio je dovoljan za trajno očuvanje tragova stare Rečice,
da zaustavi vrijeme pod krovom jednog izvornoga građevinskog zdanja, tipične
drvene stambene nastambe autentičnoga oblika kakvim je obilovao ovaj kraj.
Danas takve kuće potiskuju moderna zdanja i brišu tragove seoske arhitekture
ovog kraja. Ipak, prema vrijednim podacima, ovdje je još sačuvano dvadesetak
drvenih „hiža“ od kojih pojedine imaju i „vežu“ za čuvanje i održavanje
živežnih namirnica i drugih kućnih potrepština. Neke od njih stare su i preko
dvije stotine godina, a dio su izvornog graditeljstva, pretežno od hrastovog
drveta ovoga kraja. Sa obzirom da Rečica posjeduje bogatu i prostranu šumu, valja
napomenuti da je nekada postojala i radila pilana.
Etno
galerija Žunac sačuvala je narodne nošnje, stare naprave i izvorni interijer
stambenoga zdanja, pa je iz toga postava prepoznatljiv i način življenja
stanovnika ovoga kraja u prošlosti. Bogata ponuda slika autora Josipa Žunca
ovaj kraj oplemenjuje ponajprije prizorima realne zbilje naselja i okoliša što
posjetitelja pored umjetničkoga dojma i vjerno informira.
Galerija je
mjesto od kojega potiču inicijative za razvitak seoskoga turizma. O tome inicijator
ovih ideja gospodin Žunac u prikladnoj brošuri piše: „Seoski turizam u
Hrvatskoj još nije zauzeo svoje mjesto u ukupnoj turističkoj ponudi osim
nekoliko primjera u Slavoniji i Zagorju. Karlovačko područje ima sve mogućnosti
da takav vid turizma razvije zbog svog položaja, prirodnih i etnografskih
ljepota u koje ulaze: narodni običaji, arhitektura, prirodne ljepote, povijesni
objekti, mogućnosti bavljenja lovom, ribolovom, pomoći pri radu na polju, sa
životinjama, uzgajanje konja za vožnju izletnika i turista kočijom i jahanja,
uz primjeran smještaj (koji treba unaprijediti) te domaću hranu, uvjet je za
svaki seoski turizam na našem području.“
Iz istih
izvora upućene su i inicijative za obnovu lađarstva na rijeci Kupi te se o tome
govori u posebnoj brošuri etno-galerije Žunac pod nazivom: „Tiho plovi žitarica
lađa“. Kada su 13. srpnja 1579. godine položeni temelji grada Karlovca kao
vojne tvrđave, vodilo se računa o njegovom smještaju na četiri rijeke. Značajnu
ulogu ima rijeka Kupa. Od samoga početka gradnje njome se prevozila hrastova
građa iz pokupskoga bazena. Kroz naselja uz samu Kupu prevozio se sav „
provijant „ za potrebe tvrđave. Kasnije se prevozila hrana i sve što treba za
život grada. U 17. stoljeću nastaje lađarski ceh, a zove se „Bratstvo sv.Nikole“.
Godine 1706. dobivaju posebne povlastice papinskom bulom, postaju veliki ceh i
nose naziv Plemeniti ceh. Posjeduju i svoju „lađicu“ i zastavu. Promet se
odvija Kupom do Siska i dalje Savom do Dunava i Crnoga mora. Roba se vozi
korabljama i dereglijama, sanjkama, gemljama, lađama, a kasnije i parnim
brodovima, npr. 1802. godine brodom „ Napredak „. U Karlovcu se roba istovaruje
na tzv. Malim pristaništima, kojih je bilo četiri, a jedino sačuvano je na Gazi
podno nekadašnje Lukinićeve kuće.
Današnja
ideja da se obnovi put lađara, te da se uz rijeku Kupu obilježe stare staze,
možda će nekoga potaknuti i ovo štivo. „Korablje“ su se nekada vukle i s kopna
pomoću konjske snage ili ljudi, bile bi značajan doprinos turističkoj ponudi
ovoga kraja. Moglo bi to biti doista značajno mjesto u svijetu koje bi obnovilo
stari način života uz rijeku i Pokuplje bez mnogo ulaganja. Kako je ovo danas
još uvijek moguć kraj razvijena stočarstva, uz novu pomoć mehanizacije u
poljoprivredi i sve spomenuto, plodovi te djelatnosti mogli bi upotpuniti i
gospodarsku ponudu posebna asortimana.
SJEĆANJA NA
RANE GODINE DJETINSTVA U RODNOJ MI REČICI LUKI POKUPSKOJ
Tako
izgleda slika moga rodnoga mjesta sa stajališta objektivnih podataka i
današnjih značajki.
Dakako, čovjek nakon toliko godina življenja daleko od toga kraja, osobito kada su u pitanju sjećanja na rane godine, nosi mnogo sličica i impresija naizgled poneke i manje važnosti, ali koje su se dublje urezale u pamćenje. Meni su u sjećanju na Rečicu ponajviše prisutne slike kada bi se odrasli muškarci okupili i susretali na seoskom raskrižju za mirnih i toplih večeri koju je obasjavala mjesečeva svjetlost i počeli pričati svoje dogodovštine na lijepom kajkavskom jeziku. Ili bi pak zapjevali stare Rečičke pjesme, koje su u noći daleko odjekivale niz korita Kupe, koje smo mi, djeca, sa strane upijali kao neku napeto štivo. Žene pak, ostale su mi u sjećanju kada su stupale, neke od njih i trle lan, i ritam te
buke koja
je odjekivala poput glazbene pratnje. A takvi susreti i jesu uz kupicu vina
završavali zajedničkom pjesmom, pa su se domaće popevke mogle čuti duboko u
noć. Život, mislim danas o tome, nije bio nimalo lagan, a opet je sve svoje
težine selo moga djetinjstva otapalo u pjesmi. Večeri na selu ispunjavala je
još jedna glazbena kulisa. Bile su to duge i skladne arije žaba koje su
kreketale iz obližnjih voda. Noćno lajanje pasa, pjev ptica kukavica ili sova,
sve to izranja iz mojih sjećanja snažno, valjda i zbog toga šte se to izgubilo
u kasnijoj atmosferi i načinu života i njegovih okolnosti, nešto što se više
kasnije nije ponovilo, zato je valjda tako snažno utisnuto u sjećanje. U
izuzetnom su mi sjećanju i dani koje smo provodili kupajući se na plaži Kupe,
na „ruti“ tako smo to mjesto zvali. Kupali smo se i sunčali zajedno sa guskama,
koje su nam se pitomo plivajući približavale u susret kao dio naših igara.
Snažnije
slike iz dana djetinjstva vezane su i uz crkvene svečanosti. Za dana proštenja
prigodom slavljenja sv. Ivana, zaštitnika mjesta, održavala se i velika fešta.
Poslije svete mise, pod šatorom bi se okupilo puno ljudi. Bili je tu i
licitara, a plotovi su bili nakićeni friškim žutim ružama, koje smo zvali
ivančice. Piće se točilo iz bureta.
Za svetog Jurja složilo bi se nas pet-šest dječaka i
djevojčica s gitarama ili harmonikom, sa starim pjesmama sakupljali smo, jaja,
šunku ili novac, ili što drugo čime su nas darivali, kako su to nalagali drevni
običaji za taj dan.
Najčešće smo pjevali.
„Pisan Vuzam prošal je
zelen Juraj došal je,
iz zelene
gore, u ovo ravno polje.
Donesal je
donesal
lakat dugu
mladicu i od pedlja travicu,
darujte, ga darujte, Jurja zelenoga,
Juraj nije svaki dan, već na ljetu jedan dan.“
Na kraju je slijedila zahvala sa završnom kiticom.
Ja vam hvalim,
Bog vam plati i Marija božja mati.
Kommentare
Kommentar veröffentlichen